أخبار الاردن

الضمان توضح شروط استحقاق المتقاعد لزيادة الإعالة

الشاهين نيوز

قال مدير المركز الإعلامي والناطق الرسمي باسم المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي موسى الصبيحي أن زيادة الإعالة تصرف لصاحب راتب تقاعد الشيخوخة أو المبكر عن الأشخاص الذين يقوم على إعالتهم وقام بإبلاغ المؤسسة عنهم عند استحقاقه للراتب التقاعدي وانطبقت عليهم شروط الإعالة وذلك اعتبارا من تاريخ استحقاق الراتب وفقا لأحكام قانون الضمان الاجتماعي وعن ثلاثة معالين فقط كحد أعلى.

وأوضح الصبيحي أنه في حال أراد المتقاعد إضافة معال جديد فيما بعد يتم صرف زيادة الإعالة اعتبارا من التاريخ الذي تقدم فيه بطلب الإضافة ولا تصرف هذه الزيادة بأثر رجعي، مبينا أن هذه الزيادة توقف عن المعال في حال انتفاء أي شرط من شروط اعتباره معالاً وتعاد اعتبارا من أول الشهر التالي للشهر الذي عاد فيه معالا بعد استيفاء الشروط مجددا، منوها أن أي مبالغ تصرف للمعال دون وجه حق يتم استردادها من راتب المتقاعد بعد ثبوت ذلك.

وبين الصبيحي أن هذه الزيادة تستحق عن البنات المطلقات والعازبات والأرامل، والأبناء الذكور الذين لم يكملوا سن (23) سنة باستثناء من لديهم عجز كلي، وينطبق ذلك على الإخوة والأخوات وأبناء صاحبة راتب التقاعد الأرملة أو زوجة المفقود أو الغائب أو المطلقة في حال وفاة طليقها شريطة إثبات ذلك بوجود حجة إعالة، كما يتم صرف زيادة الإعالة عن زوج صاحبة راتب التقاعد بشرط أن تثبت إعالته من زوجته وأن يكون لديه عجز كلي ولا يعمل، بالإضافة إلى الوالدين الذين يتولى المتقاعد إعالتهما شريطة إثبات ذلك بحجة إعالة.

وأضاف أنه يشترط لصرف زيادة الإعالة على الراتب التقاعدي بأن لا يوجد متقاعد آخر يتقاضى زيادة الإعالة عن نفس المعال، وأن لا يتقاضى المعال أجراً من عمل أو دخلاً من مهنة أو راتب تقاعد أو راتب اعتلال باستثناء زوجة المتقاعد فيستحق عنها الاعالة دون أي شرط، موضحاً أنه يصرف عن المعال الأول زيادة على الراتب التقاعدي للمعيل بنسبة 12% من ذلك الراتب وبحد أدنى (10) دنانير وحد أعلى (100) دينار، ويصرف عن المعال الثاني والثالث بنسبة 6% عن كل منهما من الراتب التقاعدي وبحد أدنى (10) دنانير وحد أعلى (25) دينار.

المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي

المركز الإعلامي

Latest Updated ECSS Study Material For E-Commerce Architect

The scope of his activities was more The bigger it is. Since then, everything that wants to EC-COUNCIL ECSS Study Material be in ECSS Study Material contact with Shang Yi has made the EC-COUNCIL ECSS Study Material EC-Council Certified Security Specialist Practice Test family rich. Ltd. EC-COUNCIL ECSS Study Material Dear Mr. Changyang, China s Nanji Shangjili Silk Weaving Factory E-Commerce Architect ECSS We are from Nanyang City, China.

Especially for the baby s EC-Council Certified Security Specialist Practice Test fetal head, encountered that pig roar roar role, he has never been indifferent. Also, I EC-COUNCIL ECSS Study Material m sorry you.She wanted to say, now, right me EC-COUNCIL ECSS Study Material Worthy wife inqin believe he said ECSS Study Material is the truth although mistresses, E-Commerce Architect ECSS but still can not think of my wife, but also a person. In the meantime she did not give money at home http://www.examscert.com with money, she wants to save up, save one by one, until his brother went to college.

Xiao Qinzi hesitated to follow the walk, a foot into the threshold, EC-Council Certified Security Specialist Practice Test impressively see the wall on the bed, posting a giant picture of a EC-COUNCIL ECSS Study Material meter high, a pair of naked hair is EC-COUNCIL ECSS Study Material completed male and female foreign devotions standing embracing Concentrate on the celebrity is EC-COUNCIL ECSS Study Material still not fully informed of the men and women to understand the matter. Everyone got a touch of solace in despair.He improvised his speech on the Sankei speech You all know that the warehouse is gone, the land is gone, and no one has left me to stay EC-COUNCIL ECSS Study Material for six months to deal with the funeral E-Commerce Architect ECSS affairs. However, due to the small northern disaster, Xiao Qin and Son stay in the ECSS Study Material http://www.testkingdump.com/ECSS.html hotel to accompany New Year s Eve, the original plan to invite the new couple shattered, can only be said to be God.

زر الذهاب إلى الأعلى

You cannot copy content of this page